Vision
Vi vill med Tjuv och Polis göra ett lekfullt och action-fyllt lajv med en seriös och allvarsam botten. Med vårt dagliga Stockholm som fond vill vi skapa en filmisk fiktion som tar oss genom mörka gränder, glömda bakgator, skumma lagerlokaler, ruffiga hamnar och sjaskiga motorvägskaféer. Tillsammans bygger platserna en scen för karaktärernas everyday buisness i sann amerikans action-anda. Berättelsen utspelar sig i ett Stockholm som till synes likar dagens samhälle men är mer segregerat och har en högre kriminalitet och korruption. Ett alternativt Stockholm som många gånger målats upp i filmen och deckarnas värld.
Tyngdpunkten för dramat kommer att ligga på karaktärernas egna berättelser, på deras relationer, drömmar, livsmål och möjligheter. Ingen av grupperingarna kommer utmålas som onda eller goda utan båda sidor kommer ha sin beskärda del av mer eller mindre sympatiska personer. Det enda som egentligen skiljer dem åt är den miljö de har vuxit upp i, men som människor är de stöpta av samma skrot och korn. I slutändan är det individernas moraliska val som kommer att avgöra stadens öde. Framtiden ligger i era händer.
Historien kretsar kring teman som lojalitet, familjeband, gemenskap och moral som ställs mot svek, splittring, individualism och korruption. Vi vill att karaktärerna skall hamna i kläm mellan det som är enkelt och det som är rätt, det som är plikt och det som är personlig vilja. Val där vad som är rätt kan vara svårt att avgöra när man inte sitter med alla pusselbitarna. Vi vill bygga labyrint där varje vägval kan leda in i väggen eller ut i friheten.
Under lajvet vill vi ge dig som spelare möjlighet att påverka spelets utgång. Vi har inte skapat ett spårvagnsscenario med förbestämt slut. Till en början kommer ramarna vara relativt fasta men de kommer att släppas på under spelets gång. Vi vill även skapa ett spel där spelarnas skicklighet påverkar handlingen. Du kan förvänta dig att det spelar roll hur väl du underbygger dina ställningstagande med reell fakta, hur väl du undersöker mysterier och huruvida du väljer att dra fram det dolda i ljuset eller inte. Det finns många delar av berättelsen att upptäcka, försöka avslöja eller dölja. Det är upp till er hur ni påverkar stadens, era vänners och er egen framtid
Frågor vi vill väcka hos karaktärerna under lajvet:
Är det gemensamma målet det som är det viktigaste eller vägen dit? Är ni fast i djungelns lag där den starkaste, rikaste, mäktigaste alltid vinner oavsett konsekvenser eller motstånd? Finns det möjlighet för några få att påverka utanför de etablerade strukturerna? Vem är det man kämpar emot och vem är ens allierade? Vad är det man kämpar för? Är det den personliga agendan som är viktigast eller den gemensamma? Bland dina allierade, vilka går egentligen att lita på?
Vad kan jag som spelare förvänta mig av lajvet?
Som spelare kan du förvänta dig ett lajv i rörelse både vad gäller faktiskt fysiskt förflyttande mellan olika platser och vad gäller det personliga dramat. Karaktärerna kommer att behöva ta ställning till en rad moraliska val som kommer leda dem i en eller annan riktning. All action och rörelse till trots är inte Tjuv och Polis något airsoft-lajv utan främst ett relationsdrama. Vi gör inga anspråk på att gestalta en verklighetstrogen vardag för vare sig poliserna eller tjuvarna. Vår vision för fiktion och estetik är de coola, deppiga, smutsiga, idealistiska hjältar, antihjältar, protagonister och antagonister som vi har matats med från västerländsk film och TV sen barnsben. I likhet med kvalitétsaction- och thrillerfilmer som Heat vill vi att du som deltagare skall få uppleva och gestalta en karaktär med djup. En levande människa som ställs inför svåra moraliska val kring vänskap, familj och lojalitet. Val som antingen formar eller omformar. Vi vill använda action och spänning som en snabbrörlig fond och katalysator för det personliga dramat.
Som spelare kan du även förvänta dig en likvärdig upplevelse vare sig du ingår i polis- eller tjuvgruppen. Ingen grupp kommer att fungera som en B-styrka till den andra och kontakt mellan grupperna kommer att ske i större eller mindre utsträckning beroende på hur ni som spelarna väljer att agera.
Vad förväntar vi oss av dig som spelare?
Amerikans action till trots förväntar vi oss att du gestaltar en riktig människa. Det vill säga ingen film-onding eller ofelaktig-hjälte, utan en människa med både styrkor och svagheter, känslor och förnuft. Vi förväntar oss att du följer de ramar för karaktären som vi ger dig och i största möjliga mån följer karaktärens moraliska kompass och reagerar utifrån vad som är mest troligt för karaktären i olika situationer. Varje deltagare kommer få en karaktär i form av ett karaktärsskelett och, med stöd från oss, utveckla karaktären ytterligare för att göra det till en levande detaljerad person. Vi förväntar oss också att du som spelare bidrar med kläder till din karaktär, ett porträttfotografi på dig/din karaktär samt ytterligare karaktärskomplement i form av bland annat en polishögskoleansökan och/eller ett brottsregister i god tid innan lajvstart. (Mall och instruktioner för detta kommer senare).
I och med det relativt öppna spelupplägget förväntar vi oss att du som spelare är lyhörd och ansvarsfull gentemot dina medspelare och berättelsen som helhet. Som spelare kommer ni befinna er i hierarkiska strukturer som kan komma att förändras under spelet. Det är oerhört viktigt att du lyssnar till och lyder de som står över dig på maktstegen. Däremot är det möjligt att själva maktstegen kommer att förändras under lajvet. Maktkamper kommer att vara ett centralt tema under spelet, men vi undanber oss en fullkomlig revolution mot den gängse maktordningen. Vi är inte intresserade av någon form av lajvdemokrati utan av ett realistiskt spel. Tänk på att era roller har ett liv, familj och en karriärer efter spelet att tänka på. Fluktuationer i den etablerade ordningen tillhör karaktärernas verklighet, men att helt bryta mot den gängse ordningen till förmån för något annat är otänkbart.
Inspiration och estetik
Vi har hämtat inspiration från flertalet filmer, böcker och tv-serier till lajvet. Här nedan listas ett urval som vi tycker på ett eller annat sätt förmedlar de känslor, den estetik eller tematik som vi vill försöka förmedla under lajvet. Vi ser gärna att ni hämtar inspiration från när ni utvecklar era karaktärer så att alla utgår från liknande estetiska ramverk.
Film:
- Banlieue 13
- Johan Falk
- The Departed
- Blood in blood out
- Heat
- American Gangster
- The Recruit
- Snabba Cash
- I skuggan av värmen
TV-serier:
- Sons of Anarchy
- The Wire
Böcker:
- Två soldater
- Svensk maffia
- Peter Rätz: 9 år som undercover agent